عارف شیدا

... که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

عارف شیدا

... که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

به نام خدا

آیت الله بهجت:

این نکته از معلومات و واضح و آشکار و از مسلّمیّات شرع است که چنان چه مسلمانى دید که مسلمانى گرفتار است و با اندک همت، گرفتارى او رفع می‏شود، در این صورت اگر همت نکند، معاقَب خواهد بود. از پنجاه میلیون نفر شیعه که در ایران است، حدّاقل ده میلیون نفر الآن می ‏توانند، دست کم ماهى یک تومان در صندوق خیریّه بریزند. اگر کسى بگوید که این مقدار را هم نمی ‏توانم، دروغ می‏گوید! آیا با این پول‏هاى ذخیره شده، نمی ‏توان گرفتاری هاى ضرورى اهل مملکت را رفع نمود؟! نمی‏دانیم از دست خودمان به چه کسى شکایت کنیم؟!



با این حال، به هر کس که بگوییم شما متصدّى جمع آورى تبرّعات و انفاقات براى محرومین و محتاجان باشید، می‏گوید: ما از همه محتاجتر هستیم؟ بهائی ها که از دین هیچ ندارند جز تعاطف، از راه کمک کردن، مردم را به مرامشان دعوت میکنند. وقتى میفهمند کسى ضعیف و محتاج است، از او دستگیرى میکنند. مثلاً به او میگویند در فلان مکان بنشین سیگار و کبریت بفروش، و می ‏آیند و عوض یک ریال یک تومان به او می‏دهند تا پس از چند روز مستغنى شود. و یا وقتى می بینند شخصى از هم مذهب ‏هاى آن‏ها ضعیف است، فورا در اداره یا کارخانه ه‏اى، کارى براى او پیدا می نمایند. چرا ما تعاطف نداریم، و این همه با رخاء و گشایش یکدیگر دشمنیم؟!


منبع

یازهرا

 به نام خدا

استاد صمدی آملی:

صله رحم  به معنای وسیع تر و کاملتری، فوق آنچه در افکار عامه مردم است در روایات ما بیان شده مثلا اگر در روایتی داریم که صله رحم سبب افزایش طول عمر می شود نباید بازیگری قوه خیال باز هم در این مورد رهزن شود که  مثلا خداوند به خاطر دید و بازدید و سر زدن به فامیل و اقوام پاداش جدایی؛ نظیر هدیه هایی که ما برای دیگران می بریم به ما عطا می فرماید و آن هدیه آن است که طول عمر ما را خدا دستور می دهد زیاد شود و باز هم قوه خیال بازیگری دیگری کند و خیال کنیم مثلا جناب عزرائیل طی یک یادداشت کتبی  یا دستور شفاهی که از خدا می گیرد موظف می شود به ازای این دید و بازدید مثلا چند ماهی بر عمر ما اضافه کند.


حقیقت آن است که رحم همین نظام عالم و طبیعتی است که ما الان در حال زندگی در آن هستیم و صله رحم با عالم؛ یعنی با عالم نجنگیدن و مخالف قوانین طبیعت رفتار نکردن و بر هم نزدن وفق بین انسان و نظام عالم. مثلا وفق بین ما و عالم طبیعت  ؛نیاز ما به آب و غذا به قدر ضرورت  است. طبیعی است که اگر به هر دلیلی این وفق به هم بخورد و کسی پر خوری کند یا برعکس با روزه های غیر شرعی گرسنگی بیش از طاقت عادی به خود بدهد یا بد خوری کند و غذا های ناسالم و غیر طبیعی و شیمیایی مصرف کند این وفق بین خود و طبیعت را به هم زده است و با عالم صله رحم نکرده است لذا عمرش کوتاه می شود و همینطور اگر کسی مطابق دستورات دین عمل کرد و غذا های حلال و پاک خورد و به اندازه خورد و غذای سالم استفاده نمود و ... با عالم صله رحم انجام داده و لذا عمرش طولانی می شود و هکذا...


منبع

یا زهرا


به نام خدا

یکی از دوستان علامه امینی می گفت: علامه برایم نقل کردند؛ روزی برای خرید به بازار رفتم، نزدیک در مغازه قصابی ایستاده بودم و قصد خرید گوشت داشتم؛ در کنار مغازه قصابی دکان یک سید ضعیف الحالی بود؛ وقتی سید متوجه من شد از مغازه اش نزد من آمد، خواست مشکل و نیازش را بر من بیان کند، اما چون اطراف مرا طلبه ها گرفته بودند او از بیان مطلب خودش منصرف شد.


وقتی به خانه برگشتم یادم افتاد که گویا آن سید مشکلی داشت و نتوانست مطرح کند، لذا به سراغ او رفتم تا از حاجتش مطلع شوم؛ وقتی به آن جا رسیدم سید بلند شد و مرا به مغازه اش برد؛ وقتی داخل مغازه شدم گفت خودم غیر این عبا لباس دیگری ندارم و دخترانم هم فقط یک چادر دارند و با آن نماز می خوانند و لباس دیگری ندارند.



علامه امینی گفت وقتی گفتار سید را شنیدم غضب بر من غلبه کرد و گفتم کجایند اغنیاء و صاحبان حقوق شرعیه؛ آن گاه دست او را گرفتم و گفتم با من بیا؛ قصد نمودم او را به خدمت امیرالمومنین (ع) ببرم و از ظلم کسانی که حقوق شرعیه را نمی پردازند شکایت کنم.


هنوز به در صحن نرسیده بودم که یک نفر آمد و سی دینار به من داد  وگفت: این را یک نفر از عشایر داده تا به شما دهم که صرف معاش زندگی خود کنی؛ علامه امینی می گوید: آن مبلغ را از او گرفتم و به آن سید دادم و گفتم: بگیر این حواله جدت امیرالمومنین(ع) است؛ سید آن مبلغ را گرفت و با خوشحالی برگشت.


یا زهرا

به نام خدا

در روایت مفصل دیگر نیز معلی بن خنیس از امام صادق (ع) نقل کرده روز نوروز خدمت امام رسیدم. حضرت فرمود آیا امروز را می‌شناسی؟ گفتم فدایت شوم این روزی است که عجم (ایرانیان) آن را بزرگ می‌شمارند و به همدیگر هدیه می‌دهند.



« فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ وَ الْبَیْتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکَّةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ أُفَسِّرُهُ لَکَ حَتَّى تَفْهَمَهُ »

حضرت صادق علیه‌السلام فرمودند: قسم به این خانه خدا این یک ریشه در امری کهن دارد  که آن را تفسیر می‌کنم تا بفهمی...

« فَقَالَ یَا مُعَلَّى إِنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یَعْبُدُوهُ وَ لَا یُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ »

نوروز روزی است که خداوند در آن، از بندگان، میثاق گرفت تا او را بپرستند و شریکی برایش نگیرند. به پیامبران و حجت‌های الهی و ائمه ایمان بیاورند.

« وَ هُوَ أَوَّلُ یَوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ »

نوروز، اولین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده است.

« وَ هَبَّتْ بِهِ الرِّیَاحُ »

بادها به وزیدن گرفت

« وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ »

در این روز زمین شکوفا شد

« وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفِینَةُ نُوحٍ عَلَى الْجُودِیِّ »

روزی است که کشتی نوح بر جودی مستقر شد

« وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی حَمَلَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَى مَنْکِبِهِ حَتَّى رَمَى أَصْنَامَ قُرَیْشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَیْتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا »

این روزی است که رسول خدا (ص) امیرمومنان علی (ع) را بر دوشش سوار کرد تا بتهای قریش را از بالای بیت الله الحرام به پایین پرتاب کند و آنها را در هم شکست ....

« وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَمَرَ النَّبِیُّ أَصْحَابَهُ أَنْ یُبَایِعُوا عَلِیّاً بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِینَ »

روزی است که پیامبر (ص) برای امیرمومنان علی (ع) از اصحابش بیعت گرفت...


منبع

یا زهرا

به نام خدا

معلی بن خنیس روایت جامع و جالبی درباره عید نوروز از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده است که علامه مجلسی در بحار الانوار، صاحب وسائل در وسائل الشیعه و محدث نوری در مستدرک الوسائل  آن را نقل کرده‌اند
.  



برخی از فرازهای روایت چنین است؛

امام صادق علیه‌السلام به معلی می‌فرمایند:

« أَنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ فِیهِ النَّبِیُّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ الْعَهْدَ بِغَدِیرِ خُمٍّ »

نوروز روزی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای امیرمومنان علی علیه‌السلام عهد ولایت را در غدیر خم گرفت.

 « فَأَقَرُّوا لَهُ بِالْوَلَایَةِ »

و مردم هم اقرار کردند...

« وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وَجَّهَ فِیهِ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیّاً إِلَى وَادِی الْجِنِّ وَ أَخَذَ عَلَیْهِمُ الْعُهُودَ وَ الْمَوَاثِیقَ »

نوروز روزی است که رسول خدا (ص) علی (ص) را به وادی جن فرستاد و از آنها عهد و میثاق گرفت.

« وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی ظَفِرَ فِیهِ بِأَهْلِ النَّهْرَوَانِ »

روزی است که علی (ع) بر اهل نهروان پیروز شد ...

« وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی فِیهِ یَظْهَرُ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ »

روزی است که حضرت مهدی (عج) در آن روز، ظهور می‌کند...

« وَ مَا مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ »

هیچ نوروزی فرا نمی‌رسد مگر اینکه در آن، توقع ظهور داریم.

« لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا حَفِظَهُ الْفُرْسُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ »

چرا که نوروز از ایام ماست؛ ایرانیان حفظش کردند و شما عرب ضایعش کردید. روایت مفصل است.


منبع

یا زهرا