عارف شیدا

... که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

عارف شیدا

... که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

به نام خدا

متوکل در دل اعتماد به خدا دارد و معتقد است که کارها همه دست خداست و دیگران کاره ای نیستند؛ توکل کردن لازمه اش ترک اسباب و تنبلی نیست چه بسا انسان متوکل بیش از دیگران تلاش می کند و به بهانه توکل وظایف خود را زمین نمی گذارد
.

حضرت عده ای را که در مسجد به بهانه توکل بی کار نشسته بودند را به شدت عتاب کرد و فرمودند تفاوت شما با سگ های ولگرد چیست؟ آنها نیز مانند شما در کوچه ها چشم به دست دیگران دارند اگر غذایی به آنها بدهند می خوردند و گرنه صبر می کنند تا کسی برایشان غذا بیاورد. کسانی که در مسجد بودند خود را دارای معرفت و عرفان می دانستند و انتظار داشتند امیرالمؤمنین(ع) آنها را تحسین کند اما با این برخورد جا خوردند و از حضرت سؤال کردند پس باید چه گونه توکل کنیم؟ حضرت در پاسخ فرمودند مانند ما باشید؛ اگر خداوند چیزی به شما عطا کرد هر چقدر نیاز دارید استفاده کنید و ما بقی را به نیازمندان بدهید و آن را برای خود یا فرزندان خود ذخیره نکنید. حضرت فرمود اگر بعد از تلاش و انجام وظیفه به نتیجه نرسیدید آن گاه خداوند را شکر کنید که این را به مصلحت شما دانسته است؛ در این شرایط صرف صبر کردن هنری نیست بلکه مهم این است که در این حالت سپاس گزار خداوند باشید.





آیت الله مصباح در تبیین تفاوت میان فرد متوکل و غیر متوکل، گفتند: این دو در مبانی شناختی باهم متفاوتند و در عمل شاید تفاوتی نداشته باشند مانند ائمه اطهار(ع) که مانند دیگران بسیار کار می کردند اما در عین حال به خدا توکل داشتند و می دانستند که روزی را باید خدا برساند.

ایشان در توضیح مبانی شناختی انسان متوکل، اظهار کردند: متوکل در ارتباط با انسان های دیگر آنها را ابزار انجام کارها می داند و اعتقاد دارد که اینها کاری را خلاف خواسته خداوند نمی توانند انجام دهند به همین دلیل چنین شخصی به دنبال پارتی و رشوه نمی رود.

ایشان معرفت را در مرحله بالاتری از توکل دانستند و گفتند: کشاورز دانه را می کارد و به آن رسیدگی می کند اما برای این که باران ببارد و محصول خوبی داشته باشد به خدا توکل می کند این مرحله آسانی از توکل است، اما در ارتباط با انسان هایی که خود مختار و با شعور هستند گاهی امر مشتبه می شود که این کار تنها از عهده آن شخص بر می آید. وی افزود: وقتی از افرادی که توکل واقعی ندارند می پرسید مگر خدا را قبول نداری؟ پاسخ می دهند خدا را قبول دارم او جای خود را دارد اما، همین«اما» نشان می دهد که وی توانایی انجام آن کار را در دست دیگری می داند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح

یا زهرا

به نام خدا

متوکل در دل اعتماد به خدا دارد و معتقد است که کارها همه دست خداست و دیگران کاره ای نیستند؛ توکل کردن لازمه اش ترک اسباب و تنبلی نیست چه بسا انسان متوکل بیش از دیگران تلاش می کند و به بهانه توکل وظایف خود را زمین نمی گذارد
.

حضرت عده ای را که در مسجد به بهانه توکل بی کار نشسته بودند را به شدت عتاب کرد و فرمودند تفاوت شما با سگ های ولگرد چیست؟ آنها نیز مانند شما در کوچه ها چشم به دست دیگران دارند اگر غذایی به آنها بدهند می خوردند و گرنه صبر می کنند تا کسی برایشان غذا بیاورد. کسانی که در مسجد بودند خود را دارای معرفت و عرفان می دانستند و انتظار داشتند امیرالمؤمنین(ع) آنها را تحسین کند اما با این برخورد جا خوردند و از حضرت سؤال کردند پس باید چه گونه توکل کنیم؟ حضرت در پاسخ فرمودند مانند ما باشید؛ اگر خداوند چیزی به شما عطا کرد هر چقدر نیاز دارید استفاده کنید و ما بقی را به نیازمندان بدهید و آن را برای خود یا فرزندان خود ذخیره نکنید. حضرت فرمود اگر بعد از تلاش و انجام وظیفه به نتیجه نرسیدید آن گاه خداوند را شکر کنید که این را به مصلحت شما دانسته است؛ در این شرایط صرف صبر کردن هنری نیست بلکه مهم این است که در این حالت سپاس گزار خداوند باشید.





آیت الله مصباح در تبیین تفاوت میان فرد متوکل و غیر متوکل، گفتند: این دو در مبانی شناختی باهم متفاوتند و در عمل شاید تفاوتی نداشته باشند مانند ائمه اطهار(ع) که مانند دیگران بسیار کار می کردند اما در عین حال به خدا توکل داشتند و می دانستند که روزی را باید خدا برساند.

ایشان در توضیح مبانی شناختی انسان متوکل، اظهار کردند: متوکل در ارتباط با انسان های دیگر آنها را ابزار انجام کارها می داند و اعتقاد دارد که اینها کاری را خلاف خواسته خداوند نمی توانند انجام دهند به همین دلیل چنین شخصی به دنبال پارتی و رشوه نمی رود.

ایشان معرفت را در مرحله بالاتری از توکل دانستند و گفتند: کشاورز دانه را می کارد و به آن رسیدگی می کند اما برای این که باران ببارد و محصول خوبی داشته باشد به خدا توکل می کند این مرحله آسانی از توکل است، اما در ارتباط با انسان هایی که خود مختار و با شعور هستند گاهی امر مشتبه می شود که این کار تنها از عهده آن شخص بر می آید. وی افزود: وقتی از افرادی که توکل واقعی ندارند می پرسید مگر خدا را قبول نداری؟ پاسخ می دهند خدا را قبول دارم او جای خود را دارد اما، همین«اما» نشان می دهد که وی توانایی انجام آن کار را در دست دیگری می داند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح

یا زهرا

شعر "کوچه تاریک"

شعر زیر سروده‏ زیبایی است از سید حمید رضا برقعی شاعر آئینی اهل بیت علیهم السلام در وصف ایام فاطمیه که در ادامه میخوانید:



وسط کوچه ناگهان دیدم
زن همسایه بر زمین افتاد

سیب‌ها روی خاک غلطیدند
چادرش در میان گرد و غبار

قبلا این صحنه را... نمی‌دانم
در من انگار می‌شود تکرار

آه سردی کشید، حس کردم
کوچه آتش گرفت از این آه

و سراسیمه گریه در گریه
پسر کوچکش رسید از راه

گفت: آرام باش! چیزی نیست
به گمانم فقط کمی کمرم...

دست من را بگیر، گریه نکن
مرد گریه نمی کند پسرم

چادرش را تکاند، با سختی
یا علی گفت و از زمین پا شد

پیش چشمان بی تفاوت ما
ناله‌هایش فقط تماشا شد

صبح فردا به مادرم گفتم
گوش کن! این صدای روضه‌ی کیست

طرف کوچه رفتم و دیدم
در و دیوار خانه‌ای مشکی است

با خودم فکر می‌کنم حالا
کوچه ما چقدر تاریک است

گریه، مادر، دوشنبه، در، کوچه
راستی! فاطمیه نزدیک است...


یا زهرا

شعر "کوچه تاریک"

شعر زیر سروده‏ زیبایی است از سید حمید رضا برقعی شاعر آئینی اهل بیت علیهم السلام در وصف ایام فاطمیه که در ادامه میخوانید:



وسط کوچه ناگهان دیدم
زن همسایه بر زمین افتاد

سیب‌ها روی خاک غلطیدند
چادرش در میان گرد و غبار

قبلا این صحنه را... نمی‌دانم
در من انگار می‌شود تکرار

آه سردی کشید، حس کردم
کوچه آتش گرفت از این آه

و سراسیمه گریه در گریه
پسر کوچکش رسید از راه

گفت: آرام باش! چیزی نیست
به گمانم فقط کمی کمرم...

دست من را بگیر، گریه نکن
مرد گریه نمی کند پسرم

چادرش را تکاند، با سختی
یا علی گفت و از زمین پا شد

پیش چشمان بی تفاوت ما
ناله‌هایش فقط تماشا شد

صبح فردا به مادرم گفتم
گوش کن! این صدای روضه‌ی کیست

طرف کوچه رفتم و دیدم
در و دیوار خانه‌ای مشکی است

با خودم فکر می‌کنم حالا
کوچه ما چقدر تاریک است

گریه، مادر، دوشنبه، در، کوچه
راستی! فاطمیه نزدیک است...


یا زهرا

به نام خدا

آیت الله بهجت:

نمى ‏دانم چرا کسانى که به ملاقات آن حضرت ـ عجّل ‏اللّه ‏تعالى‏ فرجه ‏الشّریف ـ نایل مى‏ گردند از این مطلب غفلت مى‏کنند که از فرج آن حضرت سؤال کنند، و به صرفِ رسیدن به خدمت آن حضرت و ملاقات با او قانع مى‏شوند؟! اگر چه این هم خوب است، ولى از راه فرج و رهایى از این همه شداید و مخاطرات که براى اهل ایمان پیش آمده، باید سؤال شود.

حتّى من هم یادم نبود که به آن‏ها بگویم که چرا شما از این مطلب غافل بودید. اتفاقا هفته‏ ى قبل هم شخصى آن حضرت را در خواب دیده بود، به او گفتم حضرت را در چه سنّى دیدى؟ گفت: حدودا در سنّ شخص شصت ساله، با موهاى سفید و سیاه، که چفیه عربی بر سر داشت، نه عمامه.

منبع

یا زهرا

به نام خدا

آیت الله بهجت:

نمى ‏دانم چرا کسانى که به ملاقات آن حضرت ـ عجّل ‏اللّه ‏تعالى‏ فرجه ‏الشّریف ـ نایل مى‏ گردند از این مطلب غفلت مى‏کنند که از فرج آن حضرت سؤال کنند، و به صرفِ رسیدن به خدمت آن حضرت و ملاقات با او قانع مى‏شوند؟! اگر چه این هم خوب است، ولى از راه فرج و رهایى از این همه شداید و مخاطرات که براى اهل ایمان پیش آمده، باید سؤال شود.

حتّى من هم یادم نبود که به آن‏ها بگویم که چرا شما از این مطلب غافل بودید. اتفاقا هفته‏ ى قبل هم شخصى آن حضرت را در خواب دیده بود، به او گفتم حضرت را در چه سنّى دیدى؟ گفت: حدودا در سنّ شخص شصت ساله، با موهاى سفید و سیاه، که چفیه عربی بر سر داشت، نه عمامه.

منبع

یا زهرا

به نام خدا

گمان نکنید اگر شما شیک و مد و بدون حجاب از منزل بیرون آئید شرافت مند می شوید و مردها بنظر تقدیس به شما نگاه می کنند ، همان کسانی که شما را خانم خطاب می کنند این ها روی اصل قوای شهوانی است و نگاه آنها نگاه شهوت آمیز است ، نه روی اصل فضیلت ، همان که با صورت بشاش شما را استقبال می کند و بشما دست می دهد و احترام می گذارد در دلشما را خانم بی عفت می داند و اگر قدری با غیرت باشد هیچ وقت امثال شما را به همسری نمی گیرد.



خواهر ، تو مسلمان ومسلمان زاده  ای و مقدسات مذهب در تمام ملل محترم است خود را هدف تیر چشم های ناپاک بعض مردهای بی عفت قرار مده در خانه خود بنشین و مشغول انجام وظیفه خدا پسند خود باش و سعادت خود را تامین نما و مواظب باش که مبادا از آن زنهائی باشی که در حدیث حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرموده: آخرالزمان که بدترین زمانها است زن هائی ظاهر می شوند با زینت نمایان و لباس پوشده اند ولی برهنه اند وآنها از دین خارجند داخل در فتنه و فسادند و بشهوات مایلند و در جهنم جاویدانند

و نیز سعی نما که از آن زنهائی نباشی که بعمل رکیک تو دریای غضب پروردگار بتلاطم آید و بر مسلمان ها بلاء نازل گردد.
چنان چه در حدیث از رسول اکرم است که فرموده : وقتی کشف حجاب گردید زن ها مثل مردهای جوان از منزل بیرون آمدند و احکام قرآن تغییر داده شد منتظر بلاء باشید که بلاء بر شما می ریزد همان طوری که باران از ابر می ریزند آن وقت منتظر قیام قطب الاقطاب باشید.
ظاهراً مراد از قطب الاقطاب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و این که فرموده زنها مثل مردهای جوان بیرون می آیند شاید مقصود این باشد که زن ها لباس مردهای جوان را می پوشند و موهای سر خود را مثل مدهای جوان کوتاه می کنند و بر زین که در بسیاری از اخبار اشاره دارد سوار می شوند و باین وضع بدون روپوش و حجاب از منزل بیرون می آیند وای بحال مردم آن زمان که اشخاص پرهیزکار نیز بآتش آنها می سوزند و چاره ای ندارند.
تو که خانم عفیفه مجلله هستی و هیچ قصد سوئی نداری چه داعی داری که مال خود و مال شوهر خود را صرف مد و تجملات گوناگون نمائی و هر روزی با چه زحمات فوق العاده ای خود را زینت داده مثل یک نفر مغازه دار صبح که می شود متاع خود را زینت می دهد و در معرض نمایش مشتری ها می گذارد ، خود را در معرض نمایش مرد و زن قرار می دهی و چون در هر نظر گناه علی حده ای است حساب کن از منزل که بیرون می آئی تا برگردی چقدر گناه کرده ای.
ببین پیشوای ما بتول اطهر (فاطمه سلام الله علیها) دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله در جواب پدر بزرگوارش چه می گوید وقتی آن جناب از اصحاب سئوال فرمود: آیا برای زن چه عملی ازهمه چیز بهتر است. کسی نتوانست جواب گوید خبر بفاطمه سلام الله علیها رسید می گوید: برای زن چیزی بهتر از این نیست که او مردی را نبیند و مردی او را نبیند

منبع

یا زهرا

به نام خدا

گمان نکنید اگر شما شیک و مد و بدون حجاب از منزل بیرون آئید شرافت مند می شوید و مردها بنظر تقدیس به شما نگاه می کنند ، همان کسانی که شما را خانم خطاب می کنند این ها روی اصل قوای شهوانی است و نگاه آنها نگاه شهوت آمیز است ، نه روی اصل فضیلت ، همان که با صورت بشاش شما را استقبال می کند و بشما دست می دهد و احترام می گذارد در دلشما را خانم بی عفت می داند و اگر قدری با غیرت باشد هیچ وقت امثال شما را به همسری نمی گیرد.



خواهر ، تو مسلمان ومسلمان زاده  ای و مقدسات مذهب در تمام ملل محترم است خود را هدف تیر چشم های ناپاک بعض مردهای بی عفت قرار مده در خانه خود بنشین و مشغول انجام وظیفه خدا پسند خود باش و سعادت خود را تامین نما و مواظب باش که مبادا از آن زنهائی باشی که در حدیث حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرموده: آخرالزمان که بدترین زمانها است زن هائی ظاهر می شوند با زینت نمایان و لباس پوشده اند ولی برهنه اند وآنها از دین خارجند داخل در فتنه و فسادند و بشهوات مایلند و در جهنم جاویدانند

و نیز سعی نما که از آن زنهائی نباشی که بعمل رکیک تو دریای غضب پروردگار بتلاطم آید و بر مسلمان ها بلاء نازل گردد.
چنان چه در حدیث از رسول اکرم است که فرموده : وقتی کشف حجاب گردید زن ها مثل مردهای جوان از منزل بیرون آمدند و احکام قرآن تغییر داده شد منتظر بلاء باشید که بلاء بر شما می ریزد همان طوری که باران از ابر می ریزند آن وقت منتظر قیام قطب الاقطاب باشید.
ظاهراً مراد از قطب الاقطاب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است و این که فرموده زنها مثل مردهای جوان بیرون می آیند شاید مقصود این باشد که زن ها لباس مردهای جوان را می پوشند و موهای سر خود را مثل مدهای جوان کوتاه می کنند و بر زین که در بسیاری از اخبار اشاره دارد سوار می شوند و باین وضع بدون روپوش و حجاب از منزل بیرون می آیند وای بحال مردم آن زمان که اشخاص پرهیزکار نیز بآتش آنها می سوزند و چاره ای ندارند.
تو که خانم عفیفه مجلله هستی و هیچ قصد سوئی نداری چه داعی داری که مال خود و مال شوهر خود را صرف مد و تجملات گوناگون نمائی و هر روزی با چه زحمات فوق العاده ای خود را زینت داده مثل یک نفر مغازه دار صبح که می شود متاع خود را زینت می دهد و در معرض نمایش مشتری ها می گذارد ، خود را در معرض نمایش مرد و زن قرار می دهی و چون در هر نظر گناه علی حده ای است حساب کن از منزل که بیرون می آئی تا برگردی چقدر گناه کرده ای.
ببین پیشوای ما بتول اطهر (فاطمه سلام الله علیها) دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله در جواب پدر بزرگوارش چه می گوید وقتی آن جناب از اصحاب سئوال فرمود: آیا برای زن چه عملی ازهمه چیز بهتر است. کسی نتوانست جواب گوید خبر بفاطمه سلام الله علیها رسید می گوید: برای زن چیزی بهتر از این نیست که او مردی را نبیند و مردی او را نبیند

منبع

یا زهرا

به نام خدا

شعر منتشر نشده شهریار درباره رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه متن تقدیمی شهریار به شرح زیر است:
بر آستان والای آیت الله خامنه ای ریاست جمهوری اسلامی محبوب و امام جمعه بزرگوار تهران تقدیم و توفیق روزافروز ایشان و امام امت و رزمندگان اسلام را شب و روز به دعا مسئلت می نمایم.



رشگم آید که تو حیدر بابا
بوسی آن دست که خود دست خداست
راستان دست چپ از وی بوسند
که خدا بوسد از او دست راست
در امامت به نماز جمعه
صد هزارش بخدا دست دعاست
من بیان هنرم، یک دل و بس
او عیان هنر از سر تا پاست
او شب و روز برای اسلام
پای پویا و زبان گویاست
او چه بازوی قوی و محکم
با امامی که ره و رهبر ماست
شهریارا سری افراز به عرش
کو نگاهیش به (حیدربابا) ست

سیدمحمدحسین شهریار(در هشتاد و دو سالگی)

منبع

یا زهرا

به نام خدا

شعر منتشر نشده شهریار درباره رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه متن تقدیمی شهریار به شرح زیر است:
بر آستان والای آیت الله خامنه ای ریاست جمهوری اسلامی محبوب و امام جمعه بزرگوار تهران تقدیم و توفیق روزافروز ایشان و امام امت و رزمندگان اسلام را شب و روز به دعا مسئلت می نمایم.



رشگم آید که تو حیدر بابا
بوسی آن دست که خود دست خداست
راستان دست چپ از وی بوسند
که خدا بوسد از او دست راست
در امامت به نماز جمعه
صد هزارش بخدا دست دعاست
من بیان هنرم، یک دل و بس
او عیان هنر از سر تا پاست
او شب و روز برای اسلام
پای پویا و زبان گویاست
او چه بازوی قوی و محکم
با امامی که ره و رهبر ماست
شهریارا سری افراز به عرش
کو نگاهیش به (حیدربابا) ست

سیدمحمدحسین شهریار(در هشتاد و دو سالگی)

منبع

یا زهرا