عارف شیدا

... که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

عارف شیدا

... که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

به نام خدا

آیت الله بهجت:

نمازهایى که ما مى خوانیم با نماز علماى بزرگ شباهت ندارد، نماز آن ها و کیفیّت نیّت و خلوص و حال و حضور آن ها گفتنى و توصیف کردنى نیست.



در صورتى که آنان در علوم متوغّل بودند، و شبانه روز غرق در مباحث فقه و اصول بودند، به گونه اى که گویى وقت آن ها مستغرق در درس و بحث و مطالعه است، و خیال مى شد که براى عبادت و نماز حال و وقت ندارند، ولى با این حال در نماز عجایب و غرایب بودند و نماز آن ها، نماز بود.

خدا کند طریقه ى سَلَف صالح خود را عالما و عامِدا در علم و عمل ترک نکنیم

 

منبع

یا زهرا

به نام خدا

آیت الله بهجت:

نمازهایى که ما مى خوانیم با نماز علماى بزرگ شباهت ندارد، نماز آن ها و کیفیّت نیّت و خلوص و حال و حضور آن ها گفتنى و توصیف کردنى نیست.



در صورتى که آنان در علوم متوغّل بودند، و شبانه روز غرق در مباحث فقه و اصول بودند، به گونه اى که گویى وقت آن ها مستغرق در درس و بحث و مطالعه است، و خیال مى شد که براى عبادت و نماز حال و وقت ندارند، ولى با این حال در نماز عجایب و غرایب بودند و نماز آن ها، نماز بود.

خدا کند طریقه ى سَلَف صالح خود را عالما و عامِدا در علم و عمل ترک نکنیم

 

منبع

یا زهرا

به نام خدا

بزرگواری میفرمودند: روزی در محضر حضرت استاد علامه حسن حسن زاده روحی فداه نشسته بودیم، چند نفر از عزیزانی به دیدارشان آمده بودند. یک آقا جوانی همین جور طبق متعارف برگشتند گفتند: آقا ما گنهکاریم، ما را دعا کن.

آقا رو سرشان داد کشید: این چه حرفی است تو می زنی؟ تو گنهکار هستی پیش من حسن زاده چرا می گوئی؟ آن را برو در خلوت خانه ات با خدایت حرف بزن. چه کار داری به این و آن بگوئی من گنهکارم. تند شد روی جوان، خجالت نمی کشی این طور حرف می زنی؟ تو می دانی یعنی چی داری می گوئی؟ کسی گناه خدا می کند یعنی به ناموس خدا تجاوز کرده. تو داری رسماً در پیش من می گوئی من به ناموس خدا تجاوز کردم. خجالت نمی کشی؟ همچین حرفی می زنی، که چی؟ دعا کن من به ناموس خدا تجاوز کردم. غیرت خدا به جوش می آید . اتفاقاً گناه باعث می شود بین خدا و بین عبد یک رابطۀ فقط خصوصی برقرار شود. که بین بنده گنهکار با هیچ کس دیگر خدا راضی نیست رابطه برقرار شود. من غیرتم به جوش می آید گناه کردی یواشکی بیا شب، تاریکی، خلوت.  دهن باز نکن داد نکش سروصدا نکن. نگذار مردم بشنوند.



پشیمان شدی آهسته با خودم حرف بزن. چه کار داری داد و فریاد کنی آبروی خودت را می ریزی آبروی من خدا را می ریزی. چون بین مردم می گویی من گناه کردم یعنی به ناموس خدا تجاوز کردم. این بَد است. خدا دوست ندارد چیزی را که فحاشی شده بی احترامی شده، شایعه اش کنی بین مردم داد بکشی.

حالا یکی می رود نعوذبالله یک عمل خلاف می کند دیگری می رود عمل خلافش را پخش می کند به همان اندازه که او خلاف کرد به همین اندازه اینی که دارد شایعه می کند هم گنهکار است. چرا داری گناه را پخش می کنی؟
قرآن من و شما می گوید: اگر بدی هم دیدی خیلی آهسته، داد هم نکش. اگر امر به معروف هم می خواهی بکنی خیلی آهسته، مثل آینه باش. آینه داد نمی زند یقه ات بَد است. وقتی روبروی آینه می ایستی جیغ نمی کشد بگوید چرا موی سرت اینجوری است؟ خیلی سکوت محض است، آهسته هیچ کس خبر دار نیست، جز تو و آینه


منبع

یا زهرا

به نام خدا

بزرگواری میفرمودند: روزی در محضر حضرت استاد علامه حسن حسن زاده روحی فداه نشسته بودیم، چند نفر از عزیزانی به دیدارشان آمده بودند. یک آقا جوانی همین جور طبق متعارف برگشتند گفتند: آقا ما گنهکاریم، ما را دعا کن.

آقا رو سرشان داد کشید: این چه حرفی است تو می زنی؟ تو گنهکار هستی پیش من حسن زاده چرا می گوئی؟ آن را برو در خلوت خانه ات با خدایت حرف بزن. چه کار داری به این و آن بگوئی من گنهکارم. تند شد روی جوان، خجالت نمی کشی این طور حرف می زنی؟ تو می دانی یعنی چی داری می گوئی؟ کسی گناه خدا می کند یعنی به ناموس خدا تجاوز کرده. تو داری رسماً در پیش من می گوئی من به ناموس خدا تجاوز کردم. خجالت نمی کشی؟ همچین حرفی می زنی، که چی؟ دعا کن من به ناموس خدا تجاوز کردم. غیرت خدا به جوش می آید . اتفاقاً گناه باعث می شود بین خدا و بین عبد یک رابطۀ فقط خصوصی برقرار شود. که بین بنده گنهکار با هیچ کس دیگر خدا راضی نیست رابطه برقرار شود. من غیرتم به جوش می آید گناه کردی یواشکی بیا شب، تاریکی، خلوت.  دهن باز نکن داد نکش سروصدا نکن. نگذار مردم بشنوند.



پشیمان شدی آهسته با خودم حرف بزن. چه کار داری داد و فریاد کنی آبروی خودت را می ریزی آبروی من خدا را می ریزی. چون بین مردم می گویی من گناه کردم یعنی به ناموس خدا تجاوز کردم. این بَد است. خدا دوست ندارد چیزی را که فحاشی شده بی احترامی شده، شایعه اش کنی بین مردم داد بکشی.

حالا یکی می رود نعوذبالله یک عمل خلاف می کند دیگری می رود عمل خلافش را پخش می کند به همان اندازه که او خلاف کرد به همین اندازه اینی که دارد شایعه می کند هم گنهکار است. چرا داری گناه را پخش می کنی؟
قرآن من و شما می گوید: اگر بدی هم دیدی خیلی آهسته، داد هم نکش. اگر امر به معروف هم می خواهی بکنی خیلی آهسته، مثل آینه باش. آینه داد نمی زند یقه ات بَد است. وقتی روبروی آینه می ایستی جیغ نمی کشد بگوید چرا موی سرت اینجوری است؟ خیلی سکوت محض است، آهسته هیچ کس خبر دار نیست، جز تو و آینه


منبع

یا زهرا

به نام خدا

وقتی غم و اندوه گریبانمان را گرفت، وقتی ناامیدی از هر سو به ما هجوم آورد و وقتی کارد به استخوانمان رسید، چه کنیم؟ چگونه به درگاه خدا دعا کنیم تا زنگار از دلمان بزداید؟ امام علی ‌بن موسی‌الرضا(ع) برای این درد نسخه‌ای نافع دارند.

شاید بسیاری از افراد ندانند که چطور و چگونه باید دعا کرده و خواسته خود را از خداوند متعال طلب کنند. امام علی‌بن موسی الرضا(ع) این موضوع را با دعاهای نورانی خود به ما می‌آموزند



آن حضرت در یکی از دعاهای خود چگونگی درخواست برای برطرف شدن غم و اندوه را آموزش می‌دهند. ایشان می‌فرمایند:

هر که غم و اندوهی دارد (دو رکعت نماز به جا آورد و در هر رکعت یک بار سوره حمد و 13 بار سوره قدر را بخواند و هنگامی که از نماز فارغ شد، به سجده برود و بگوید:

« اللّهم یا فارج الهمّ و کاشف الغمّ، و مجیب دعوة المضطرّین، و رحمان الدّنیا، و رحیم الاخرة، صلّ علی محمد و آل محمد، و ارحمنی رحمة تُطفِیءُ بها عنّی غضبک و سخطک، و تُغنینی بها عمّن سِواک»

(خداوندا! ای گشاینده و زداینده [ابرهای] حزن و اندوه و ای برطرف کننده غم و ای اجابت‌کننده دعای انسان‌های مضطر و بیچاره و ای بخشاینده در دنیا، و بسیار مهربان در آخرت، بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست، و بر من رحم کن، رحمتی که به وسیله آن خشم و نارضایتی‌ات نسبت به من را خاموش سازی و مرا از غیر خودت بی‌نیاز کنی)

سپس گونه راست خود را به زمین چسبانده و بگوید:

« یا مُذلّ کل جبّار عنید، و یا معزّ کلّ ذلیل، قد وحقّک بلغ المجهود منّی فی امر "کذا"، ففرّج عنّی.»

(ای ذلیل‌کننده هر متکبر سرکش و ای عزیزکننده هر خوار و ذلیلی، قسم به حق خودت که حقیقتاً درباره "فلان کار" سختی و مشقّتم به نهایت شدت رسیده [کارد به استخوانم رسیده]، پس گشایشت را نصیبم فرما)

سپس گونه چپ خویش را به زمین چسبانده و مانند همان عبارت را بگوید، آنگاه پیشانی را به زمین بچسباند و مانند آن عبارت را بگوید، که در این صورت خداوند سبحان غم و اندوه او را بزداید و حاجتش را برآورد.


منبع
یا زهرا

به نام خدا

وقتی غم و اندوه گریبانمان را گرفت، وقتی ناامیدی از هر سو به ما هجوم آورد و وقتی کارد به استخوانمان رسید، چه کنیم؟ چگونه به درگاه خدا دعا کنیم تا زنگار از دلمان بزداید؟ امام علی ‌بن موسی‌الرضا(ع) برای این درد نسخه‌ای نافع دارند.

شاید بسیاری از افراد ندانند که چطور و چگونه باید دعا کرده و خواسته خود را از خداوند متعال طلب کنند. امام علی‌بن موسی الرضا(ع) این موضوع را با دعاهای نورانی خود به ما می‌آموزند



آن حضرت در یکی از دعاهای خود چگونگی درخواست برای برطرف شدن غم و اندوه را آموزش می‌دهند. ایشان می‌فرمایند:

هر که غم و اندوهی دارد (دو رکعت نماز به جا آورد و در هر رکعت یک بار سوره حمد و 13 بار سوره قدر را بخواند و هنگامی که از نماز فارغ شد، به سجده برود و بگوید:

« اللّهم یا فارج الهمّ و کاشف الغمّ، و مجیب دعوة المضطرّین، و رحمان الدّنیا، و رحیم الاخرة، صلّ علی محمد و آل محمد، و ارحمنی رحمة تُطفِیءُ بها عنّی غضبک و سخطک، و تُغنینی بها عمّن سِواک»

(خداوندا! ای گشاینده و زداینده [ابرهای] حزن و اندوه و ای برطرف کننده غم و ای اجابت‌کننده دعای انسان‌های مضطر و بیچاره و ای بخشاینده در دنیا، و بسیار مهربان در آخرت، بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست، و بر من رحم کن، رحمتی که به وسیله آن خشم و نارضایتی‌ات نسبت به من را خاموش سازی و مرا از غیر خودت بی‌نیاز کنی)

سپس گونه راست خود را به زمین چسبانده و بگوید:

« یا مُذلّ کل جبّار عنید، و یا معزّ کلّ ذلیل، قد وحقّک بلغ المجهود منّی فی امر "کذا"، ففرّج عنّی.»

(ای ذلیل‌کننده هر متکبر سرکش و ای عزیزکننده هر خوار و ذلیلی، قسم به حق خودت که حقیقتاً درباره "فلان کار" سختی و مشقّتم به نهایت شدت رسیده [کارد به استخوانم رسیده]، پس گشایشت را نصیبم فرما)

سپس گونه چپ خویش را به زمین چسبانده و مانند همان عبارت را بگوید، آنگاه پیشانی را به زمین بچسباند و مانند آن عبارت را بگوید، که در این صورت خداوند سبحان غم و اندوه او را بزداید و حاجتش را برآورد.


منبع
یا زهرا

به نام خدا

حضرت آیت الله کمیلی خراسانی (سلمه الله) دستورات و توصیه هایی برای بانوان مکرمه داشتند که به جهت تقویت ایمان و اقتدا به سیده ی حجاب و عفاف بی بی دو عالم حضرت صدیقه ی طاهره سلام الله علیها لازم الاجراست.

انشاالله که خواهران بزرگوار در حد توان رعایت نمایند تا از برکات و توجهات حضرت زهرای مرضیه علیها سلام بهره مند گردند.



1 – پوشیدن مقنعه ی چانه دار مشکی

2 – پوشاندن همه ی پیشانی و ابروها ( ابروهای اصلاح شده و زینت داده شده )

3 – پوشاندن صورت از پایین تا چانه

4 – پوشاندن دو طرف صورت ( که با رعایت قیود بالا پوشانده خواهد شد )

5 – ممنوع بودن چادر مشکی توری، براق، گلدار و جذاب به هنگام بیرون رفتن و در حضور نامحرم

6 – پوشیدن چادر مشکی یا رنگی تیره در منزل در حضور مهمان و نامحرم

7 – ممنوع بودن چادر سفید، گلدار و نازک در منزل در حضور مهمان و نامحرم

8 – پوشیدن ساق دست تیره زیر مانتو

9 – ممنوع بودن جورابهای نازک و بدن نما و رنگ روشن در حضور نامحرم

10 – استفاده از جورابهای مشکی ، ساده و ضخیم

11 – استفاده از کفش های تیره و ممنوعیت استفاده از کفش های سفید و رنگ روشن

12 – ممنوع بودن استفاده از روسری های رنگی در زیر چادر در مهمانی ها و اماکن عمومی

13 – ممنوعیت هرگونه آرایش صورت از قبیل مداد چشم ، سرمه ، کرم پودر ، رژ لب و ... ولو بصورت ساده

14 – پوشیدن مانتوی تیره در زیر چادر الزامی است و اگر مانتوی روشن پوشیده شود باید خود را محفوظ نگه داشت.

15 – نداشتن زینت در دست ( مانند انگشتر و حتی حلقه ازدواج و لاک ناخن ) در صورت وجود از دستکش سیاه استفاده شود.

16 – استفاده از انگشتر عقیق و فیروزه در صورتی که رکاب آن ساده و نقره باشد بلامانع است.

17 – ناخن های بلند سوهان کشیده ممنوع است مگر با دستکش

18 – ممنوعیت کاشتن ناخن

19 – حرف زدن با نامحرم در حد ضرورت باشد ( مخصوصاً خانمهای جوان )

20 – در خانواده ی سالک، سفره ها از هم جدا شود. ( در هنگام ضرورت ، کاملاً نکات ذکر شده رعایت گردد.)


منبع

یا زهرا

به نام خدا

حضرت آیت الله کمیلی خراسانی (سلمه الله) دستورات و توصیه هایی برای بانوان مکرمه داشتند که به جهت تقویت ایمان و اقتدا به سیده ی حجاب و عفاف بی بی دو عالم حضرت صدیقه ی طاهره سلام الله علیها لازم الاجراست.

انشاالله که خواهران بزرگوار در حد توان رعایت نمایند تا از برکات و توجهات حضرت زهرای مرضیه علیها سلام بهره مند گردند.



1 – پوشیدن مقنعه ی چانه دار مشکی

2 – پوشاندن همه ی پیشانی و ابروها ( ابروهای اصلاح شده و زینت داده شده )

3 – پوشاندن صورت از پایین تا چانه

4 – پوشاندن دو طرف صورت ( که با رعایت قیود بالا پوشانده خواهد شد )

5 – ممنوع بودن چادر مشکی توری، براق، گلدار و جذاب به هنگام بیرون رفتن و در حضور نامحرم

6 – پوشیدن چادر مشکی یا رنگی تیره در منزل در حضور مهمان و نامحرم

7 – ممنوع بودن چادر سفید، گلدار و نازک در منزل در حضور مهمان و نامحرم

8 – پوشیدن ساق دست تیره زیر مانتو

9 – ممنوع بودن جورابهای نازک و بدن نما و رنگ روشن در حضور نامحرم

10 – استفاده از جورابهای مشکی ، ساده و ضخیم

11 – استفاده از کفش های تیره و ممنوعیت استفاده از کفش های سفید و رنگ روشن

12 – ممنوع بودن استفاده از روسری های رنگی در زیر چادر در مهمانی ها و اماکن عمومی

13 – ممنوعیت هرگونه آرایش صورت از قبیل مداد چشم ، سرمه ، کرم پودر ، رژ لب و ... ولو بصورت ساده

14 – پوشیدن مانتوی تیره در زیر چادر الزامی است و اگر مانتوی روشن پوشیده شود باید خود را محفوظ نگه داشت.

15 – نداشتن زینت در دست ( مانند انگشتر و حتی حلقه ازدواج و لاک ناخن ) در صورت وجود از دستکش سیاه استفاده شود.

16 – استفاده از انگشتر عقیق و فیروزه در صورتی که رکاب آن ساده و نقره باشد بلامانع است.

17 – ناخن های بلند سوهان کشیده ممنوع است مگر با دستکش

18 – ممنوعیت کاشتن ناخن

19 – حرف زدن با نامحرم در حد ضرورت باشد ( مخصوصاً خانمهای جوان )

20 – در خانواده ی سالک، سفره ها از هم جدا شود. ( در هنگام ضرورت ، کاملاً نکات ذکر شده رعایت گردد.)


منبع

یا زهرا

به نام خدا

اگر شنیدید که در بعضی از روایات گفتند اولین روز جهل یک آدم روزی است که بگوید من فارغ‌التحصیل شدم، همین است.

یک انسان حوزوی یا دانشگاهی مگر می تواند بگوید من فارغ‌التحصیلم؟

ما تا نفس می‌کشیم باید بفهمیم, درس بخوانیم، درس بگوییم, کتاب بنویسیم, کتاب بخوانیم, کتاب مطالعه کنیم. بنابراین ما تا زنده‌ایم باید با درس و بحث و کتاب و کتابت مأنوس باشیم.


منبع: بنیاد بین اللملی علوم وحیانی اسرا

یا زهرا

به نام خدا

اگر شنیدید که در بعضی از روایات گفتند اولین روز جهل یک آدم روزی است که بگوید من فارغ‌التحصیل شدم، همین است.

یک انسان حوزوی یا دانشگاهی مگر می تواند بگوید من فارغ‌التحصیلم؟

ما تا نفس می‌کشیم باید بفهمیم, درس بخوانیم، درس بگوییم, کتاب بنویسیم, کتاب بخوانیم, کتاب مطالعه کنیم. بنابراین ما تا زنده‌ایم باید با درس و بحث و کتاب و کتابت مأنوس باشیم.


منبع: بنیاد بین اللملی علوم وحیانی اسرا

یا زهرا